The Visit

“Pop Pop.”

“Pop Pop!”

Toegejuicht voor The Sixth Sense, neergesabeld voor zowat de rest uit zijn oeuvre. Dat M. Night Shyamalan de laatste jaren een beruchte reputatie kent, is onmiskenbaar. Zelf ben ik het met de meeste kritieken eens, al begrijp ik het misnoegen rond Signs en The Village niet. Met deze prenten bewijst de regisseur zijn talent om een aparte sfeer en spanningsopbouw te scheppen en zijn personages in een haast afgescheiden gemeenschap te situeren, ganz allein. De daarbij horende subtiele ontknopingen zijn meer hapbaar dan de Hollywoodiaanse twist die in zijn meest beroemde mysteryfilm naar voren treedt. Na grootschalige flops als The Last Airbender en After Earth grijpt Shyamalan terug naar het thrillergenre. Het budget was aanzienlijk beperkter, de verwachtingen van de kijkers hoogstwaarschijnlijk miniem. Of zijn nieuwste prent, getiteld THE VISIT, erin geslaagd is horror en komedie perfect te combineren? Niet bepaald.

movies-the-visit-01

De horrorkomedie, traditiegetrouw ook zelf neergepend door Shyamalan, toont Becca en Tyler (sterk vertolkt door Ed Oxenbould) die een weekje bij hun grootouders (Nana en Pop Pop) logeren. Een kanttekening: ze hebben die nooit eerder ontmoet. Tijd dus om wat in te halen. Die quality time wordt door de digital natives op beeld gecapteerd, want maakt onderdeel uit van een documentaire die ze op poten willen zetten. De relatie tussen de kinderen en hun grootouders is echter te onderbelicht en het lijkt alsof de kinderen en grootouders apart hun weekje invullen. Naarmate Becca en Tyler hun camera bovenhalen, neemt je vrees toe om nog een found footage aftreksel voor je blik te zien ontwaren. Dit blijkt achteraf gelukkig vals alarm te zijn. Een aspect waarin Shyamalan ruimschoots is geslaagd.

Donkerrode letters die de dagen aankondigen, staan in schril contrast met de sneeuwwitte achtergronden die de omgeving van het huis uitmaken. Dat uit het koude decor een ijselijk sfeertje gepuurd kon worden, is aan Shyamalan’s neus voorbij gegaan. Het gebrek aan soundtrack is dan wel weer een goede keuze geweest, want het geeft de film een authentiekere toets mee. Het grootste minpunt is de combinatie van horror en komedie. Deze twee elementen zijn niet prominent aanwezig. Goed, er zijn enkele schrikmomenten, maar deze zijn eerder als thriller te categoriseren. Om nog maar te zwijgen van de komische elementen. Leuke grappen zijn er niet te bespeuren. Net door deze afwezigheid verslapt je aandacht gaandeweg de film en ontknoping. Het einde – met de verplichte twist – is een ander heikel punt. Daar staat tegenover dat de acteurs degelijk spelen. Vooral het jongetje en “Nana” zaten goed in hun rol.

The-Visit-trailer

THE VISIT is zeker niet de grootste flop die Shyamalan heeft voortgebracht, maar er bekruipt me het gevoel dat de regisseur met iets sterker uit de hoek had kunnen komen. De eerste helft smaakt naar meer, maar wordt in de andere helft tenietgedaan en het kost moeite om er je aandacht bij te houden.

“Pop Pop.” … “Pop Pop!” Toegejuicht voor The Sixth Sense, neergesabeld voor zowat de rest uit zijn oeuvre. Dat M. Night Shyamalan de laatste jaren een beruchte reputatie kent, is onmiskenbaar. Zelf ben ik het met de meeste kritieken eens, al begrijp ik het misnoegen rond Signs en The Village niet. Met deze prenten bewijst de regisseur zijn talent om een aparte sfeer en spanningsopbouw te scheppen en zijn personages in een haast afgescheiden gemeenschap te situeren, ganz allein. De daarbij horende subtiele ontknopingen zijn meer hapbaar dan de Hollywoodiaanse twist die in zijn meest beroemde mysteryfilm naar voren treedt.…

Review Overview

Script - 5
Sfeer - 5.5
Acteerprestaties - 7.5
Humor - 2
Horror - 6.5

5.3

Beoordeling: Becca en Tyler worden voor een week naar hun grootouders, die ze nog niet eerder hebben ontmoet, gestuurd. Zodra de kinderen ontdekken dat het oudere echtpaar betrokken is bij iets zeer verontrustends zien ze de kans om ooit weer thuis te komen met de dag slinken.

Laat hieronder een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*