Vice

Ik vrees dat geen enkele film deze abominabel slechte creatie kan verstoten van de eerste plek in de top 10 van “Meest te vermijden films 2015”. Na het bekijken van rampzalige films zoals “The Cold Light of Day”, “ Fire with Fire”, “Red 2”, “The Prince” en “A good day to die hard”, hoopte ik de oude Bruce Willis weer te zien. Wat een ontgoocheling echter. Ik ben er zeker van dat er bejaarden zijn die meer animo vertonen dan Willis hier laat zien. Hij is dan wel bekend door zijn nonchalante houding en koelbloedigheid in eerdere films, maar de desinteresse die hij hier toont en het totale gebrek aan gezichtsexpressies gedurende de hele film (zelfs tot op het laatste fragment) tart alle verbeelding.

Vice

Dit inspiratieloos verhaal lijkt op een mix van “Westworld”, “Blade Runner” en “Groundhog Day” met als enigste verschil dat deze 3 topfilms stuk voor stuk een genot zijn om naar te kijken en gebaseerd zijn op een genietbaar en origineel idee. Vice is een soort pretpark voor volwassenen dat bevolkt wordt door artificieel intelligente robots die niet te onderscheiden zijn van menselijke wezens. Ze kunnen pijn lijden, vertonen gevoelens en hebben een menselijk lichaam met hightech functionaliteiten (niet dat je dat expliciet te zien krijgt gedurende de hele film). De opzet van het pretpark is dat bezoekers de totale vrijheid hebben in hun doen en laten. Heb je zin om een prostituee op te knopen, een barmeisje de keel over te sneden of een groepsverkrachting te houden met een onschuldige bezoekster van de lokale discotheek dan kan je gerust je gang gaan zonder nadelige consequenties. Mijn eerste bedenking was dan al meteen wat soort zieke mensen hier eigenlijk op afkomen en of het niet beter zou zijn zulke potentiële misdadigers niet ligna recta naar één of ander staatsgevangenis te verschepen. Maar goed, het dient allemaal als entertainment voor het publiek veronderstel ik.

Alles verloopt vlotjes en probleemloos tot het moment dat Kelly (Ambyr Childers) last begint te krijgen van flash-backs en misdrijven, waar zij het slachtoffer van is geweest, herbeleeft. Natuurlijk helpt een reboot niet en ze wordt voor onderhoud binnengebracht in de werkplaats van “Vice”, waaruit ze ontsnapt en met behulp van Evan (Bryan Greenberg), de ontwerper van al die artificiële wezens, tracht ze de werkelijke wereld te bereiken. Verder is er dan ook nog de vrijgevochten politieagent Roy (Thomas Jane) die niets liever wil dan dat Vice verzegeld zou worden.

Vice

Het concept biedt mogelijkheden maar is weliswaar niet bijster origineel te noemen. Zoals Roy het een paar keer stipuleert is er de gewenning bij bezoekers waardoor voor sommigen het verschil tussen het fictionele en de werkelijkheid vervaagt. Bij terugkeer in de maatschappij kan het dus zijn dat ze dezelfde criminele feiten plegen. Buiten het vernoemen van dit probleem, wordt er verder niets meer mee gedaan. Ook het zelfbewustzijn dat de kop opsteekt bij Kelly, wordt niet dieper uitgewerkt. Uiteindelijk is het een doodgewoon blondje zonder uiterlijke technische mankementen die op de vlucht slaat. Voor je het weet is er een uur voorbij zonder noemenswaardige acties. Het is allemaal nogal saai en langdradig. Om eerlijk te zijn had ik moeite om mijn ogen open te houden en maakte het mij niet uit hoe het zou eindigen.

Vice

Dit is dan weer een creatie die bij het palmares van Willis mag geplaatst worden onder de noemer “te mijden onzin” en waar je zeker je kostbare tijd niet aan moet verprutsen. Het enige positieve waren de bloedmooie dames die er in rond paraderen. Als ultiem eerbetoon nog enkele bedenkingen die me toch wel echt enerveerden. Voor de zoveelste keer slaagt een heldin erin te ontsnappen terwijl ze onder vuur wordt genomen door een legertje veiligheidsagenten. Zelfs een bazooka kan niet voorkomen dat ze hun het nakijken geeft. Ze hadden die agenten ook beter vervangen door artificieel intelligent personeel. Kijk naar types zoals “Chappie” die nooit hun doel missen. Kelly kan op een bepaald moment een update krijgen zodanig dat ze bepaalde talenten ter beschikking heeft. Als ze uiteindelijk dit toch overweegt (om op die manier in actie te kunnen treden) vroeg ik me eigenlijk af wat upgrade ze eigenlijk had gekregen, want op een paar onhandig vuistslagen na was er niet veel speciaal te bespeuren. Maar bovenal is het de teloorgang van één van de actie-iconen uit het verleden die de ene armzalige rol na de andere speelt, die inhoudelijk niets voorstellen buiten wat comateuze blikken en mompelende dialogen. Wil je deze charismatische en uiterst koele actiefiguur nog eens aan het werk zien, dan stel ik voor om “Die Hard”,”The last Boy Scout” of “Twelve Monkeys” nog eens op te zetten. Yippee ki yay … euh …. Whatever !

Pluymers Peter – Meer reviews hier

 

Ik vrees dat geen enkele film deze abominabel slechte creatie kan verstoten van de eerste plek in de top 10 van “Meest te vermijden films 2015”. Na het bekijken van rampzalige films zoals “The Cold Light of Day”, “ Fire with Fire”, “Red 2”, “The Prince” en “A good day to die hard”, hoopte ik de oude Bruce Willis weer te zien. Wat een ontgoocheling echter. Ik ben er zeker van dat er bejaarden zijn die meer animo vertonen dan Willis hier laat zien. Hij is dan wel bekend door zijn nonchalante houding en koelbloedigheid in eerdere films, maar de…

Review Overview

Verhaallijn - 1
Script - 0.5
Acteerwerk - 1.5
Originaliteit - 0.5
Spanning - 0.5
Sfeer - 1

0.8

Beoordeling: Op een luxe resort in een dystopische toekomst worden rijke en beroemde gasten in de watten gelegd door kunstmatig gemanipuleerde medewerkers. Wanneer door een storing een staflid haar eerder weggevaagde herinneringen herbeleeft besluit ze wraak te nemen op degenen die haar hebben geschaad.

Laat hieronder een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*